Bok, bokare, bokast

Wednesday, January 24, 2007

På nattduksbordet


Jag håller på och läser fyra olika böcker just nu. Det är rätt vanligt att jag gör så. Börjar på en och sen fortsätter med en annan. Vissa böcker fångar mig direkt medan andra måste komma vid rätt tidpunkt.

Jag beställde ett gäng böcker från adlibris och hade lite svårt att bestämma mig för vilken jag skulle läsa. Började med Kajsa Ingermanssons Inte enklare än så. Har nästan läst klart den men tycker den är lite jobbigt. Den är lättläst och inte dålig men den är lite för mycket vardag för mig. Lite för realistiskt på något sätt. Kanske beror det på att jag känner igen mig i vissa delar. Jag ska läsa klart den. Måste ju veta hur det går.

Den andra boken är Stieg Larssons Män som hatar kvinnor. Den köpte jag för att flera personer har rekommenderat den. 36 sidor har jag läst och den kan nog vara bra... om jag bara kommer in i den. Jag tror att det är fel tillfälle för den. Säkert kommer jag att gilla den om jag läser den när jag känner för det.

Sen är det Andrew Taylors Den amerikanske pojken som jag köpte till mig själv i födelsedagspresent. Den har jag bara precis börjat på och den vill jag läsa. Men den behöver tid.

Och så Björn Ranelids Kvinnan är första könet. Jag har börjat läsa den förut och sen blev den liggande. Men efter att vi kom att prata om den på skrivarkursen jag håller i så började jag läsa den på nytt. Det jag gillar med den är att den har ett vackert språk och att jag inte fastnar. Jag är arbetsskadad på det viset att jag snarare korrläser böcker än bara njuter av dem. Men vissa böcker bara flyter på. Och det gör den här. Mycket skönt att läsa en sådan bok.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home